Stáže v Tyfloservisu
Výtah z Vnitřní směrnice Tyfloservisu č. 01/2010
Zpracovatel (jméno): Mgr. Iveta Langrová
Schvalovatel (jméno, funkce a podpis): PhDr. Josef Cerha, ředitel Tyfloservisu
Platnost od: 1. 2. 2010
Účinnost od: 1. 2. 2010
Interval revizí: 4 roky
2. Základní pojmy – stáž, zájemce o stáž, stážista, koordinátor stáží
- 2.1. V souladu s veřejným závazkem nabízí Tyfloservis odborné veřejnosti možnost stáží v krajských ambulantních střediscích Tyfloservisu. Odbornou veřejností se myslí zejména pracovníci zdravotnických zařízení, poskytovatelů sociálních služeb, sociální pracovníci úřadů apod. Stáže se poskytují též studentům vyšších odborných a vysokých škol.
- 2.2. Stáží je účast na ambulantních a terénních aktivitách střediska za předem stanovených pravidel. Stáž je poskytována na dobu určitou. Stážista se řídí harmonogramem stáže a pokyny, které dostává od konkrétních pracovníků, u kterých vykonává jednotlivé činnosti.
- 2.3. Stáží se v této směrnici rozumí stáž osob, které nejsou v pracovně právním vztahu k Tyfloservisu. Stáží se zde rozumí i odborná praxe studentů.
- 2.4. Stáž lze poskytnout pouze osobám plně způsobilým k právním úkonům, které nejsou mladší 18 let, osobám bezúhonným a zdravotně způsobilým, které nejsou závislé na drogách či alkoholu. Vítán je zájem o tyflopedii, tyflorehabilitaci a obecně zájem o pomoc lidem se zrakovou vadou.
- 2.5. Zájemce o stáž by měl být vyslán konkrétní institucí – školou, pracovištěm apod.
- 2.6. Zájemce o stáž se stává stážistou Tyfloservisu po uzavření smlouvy o stáži.
- 2.7. Hlavními koordinátory stáží jsou vedoucí jednotlivých středisek Tyfloservisu, případně jiní pracovníci, které ředitel Tyfloservisu pověřil vedením stáží (dále užíváno pouze označení „vedoucí“). V pravomoci každého vedoucího je rozhodnutí o poskytnutí či neposkytnutí stáže, uzavření písemné smlouvy o stáži, vypracování závazného harmonogramu stáže, vedení dokumentace o stáži, vydávání potvrzení o absolvování stáže apod.
- 2.8. V době nepřítomnosti vedoucího střediska se noví stážisté nepřijímají. V případě nepřítomnosti vedoucího v době, kdy je stáž již poskytována, přecházejí povinnosti a pravomoci vedoucího vůči stážistovi na ředitele Tyfloservisu nebo jím pověřeného pracovníka.
4. Co Tyfloservis stážistům nabízí
- 4.1. Tyfloservis nabízí stážistům zejména:
- seznámení s právní formou a organizační strukturou Tyfloservisu, s veřejným závazkem (tj. s posláním, cíli, cílovou skupinou, charakterem poskytovaných služeb a zásadami poskytování služeb),
- seznámení s prací instruktora Tyfloservisu,
- seznámení s dalšími poskytovateli služeb pro osoby se zrakovou vadou,
- náslech při přímé práci s klienty v rámci ambulantních i terénních jednorázových intervencí a rehabilitačních kurzů,
- studium odborné literatury a osvětových materiálů,
- seznámení se zrakovými vadami a jejich důsledky,
- seznámení se zásadami správného kontaktu s nevidomými a slabozrakými lidmi, včetně průvodcovství,
- seznámení s předsudky, které panují o nevidomých a slabozrakých lidech,
- seznámení s rehabilitačními a kompenzačními pomůckami,
- seznámení s Braillovým písmem,
- seznámení s úpravami prostředí z hlediska potřeb nevidomých a slabozrakých lidí,
- možnost vyzkoušet si některé činnosti v podmínkách simulované slepoty, možnost vyzkoušet si některé techniky chůze s bílou holí,
- možnost uplatnění znalostí a dovedností při plnění dílčích úkolů, při administrativní výpomoci, při výrobě didaktických pomůcek a materiálů (pro výuku sebeobsluhy, Braillova písma, tyflografiky, psaní na klávesnici atd.), možnost aktivně pomoci při osvětových aktivitách,
- získání odpovědí na otázky, které souvisí s problematikou osob se zrakovou vadou,
- získání potvrzení o absolvované stáži,
- možnost další spolupráce, např. při psaní diplomové práce.
- 4.2. Nabídka je realizována vždy s ohledem na délku stáže, aktuální situaci ve středisku a na přání stážisty.
5. Co nelze od stáže očekávat
- 5.1. Od stáže v Tyfloservisu nelze očekávat:
- neustálou pozornost pracovníků Tyfloservisu,
- účast při přímé práci s klientem, který si přítomnost stážisty nepřeje, nebo u kterého je to z určitého důvodu nevhodné,
- možnost samostatně pracovat s klienty Tyfloservisu,
- přístup k interním metodikám Tyfloservisu a k dalším interním materiálům,
- kopírování vnitřních směrnic Tyfloservisu, pokud nejsou veřejně přístupné,
- přístup k digitální evidenci klientů,
- nahlížení do podrobných statistik Tyfloservisu,
- automatickou možnost využívat stáže ke shromažďování podkladů pro výzkum, k provádění dotazníkových aj. šetření mezi klienty apod.,
- půjčování literatury a pomůcek mimo prostory Tyfloservisu,
- prostor pro vyřizování si soukromých záležitostí, včetně studijních povinností.
- 5.2. Tyfloservis nezajišťuje ubytování a stravování stážistů.
6. Úhrada stáží
- 6.1. Za poskytnutí stáže požaduje Tyfloservis od stážistů, případně od vysílajících institucí, finanční úhradu ve výši 50,- Kč za každou hodinu stáže jednoho stážisty. Úhrada se provádí platbou na bankovní účet, a to na základě faktury vystavené Tyfloservisem po skončení stáže, kdy je znám celkový počet hodin stáže. Do počtu hodin stáže se nezapočítávají přestávky na jídlo a oddech.
- 6.2. Stážista, případně vysílající instituce, může vedoucímu střediska ústně navrhnout jinou výši finanční úhrady nebo jiný způsob platby. Vedoucí projedná návrh s ředitelem Tyfloservisu, nebo jím pověřenou osobou. Konečné rozhodnutí sdělí vedoucí střediska tomu, kdo návrh na změnu úhrady vznesl.
- 6.3. Stážisté nemají nárok na úhradu jízdních nákladů, na stravné, ani na úhradu případných nákladů za ubytování.
- 6.4. Stážista pracuje v Tyfloservisu bez nároku na mzdu či jinou finanční odměnu.