Práva klientů dle právních norem
Příloha č. 01 Vnitřní směrnice Tyfloservisu č. 04/2009
Přehled některých práv, která mohou být hypoteticky v rámci poskytování služeb porušována, respektive která je třeba si zejména uvědomovat a předcházet jejich porušování.
Listina základních práv a svobod
Ústavní zákon č. 2/1993 Sb.
- Nedotknutelnost osoby a jejího soukromí.
- Nikdo nesmí být mučen ani podroben krutému, nelidskému nebo ponižujícímu zacházení nebo trestu.
- Osobní svoboda.
- Nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám.
- Právo na zachování lidské důstojnosti, osobní cti, dobré pověsti a ochranu jména.
- Právo vlastnit majetek a právo na ochranu tohoto majetku.
- Ochrana před neoprávněným zasahováním do soukromého a osobního života.
- Ochrana před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě.
- Nedotknutelnost obydlí. Není dovoleno do něj vstoupit bez souhlasu toho, kdo v něm bydlí.
- Listovní tajemství a tajemství jiných písemností a záznamů, tajemství zpráv podávaných telefonem nebo podobným zařízením.
- Svoboda pohybu a pobytu.
- Svoboda myšlení, svědomí a náboženského vyznání.
- Právo na svobodný projev náboženství nebo víry.
- Svoboda projevu a právo na informace.
- Příslušnost ke kterékoli národnostní menšině nesmí být nikomu na újmu.
Zákon o sociálních službách
Zákon č. 108/2006 Sb., zejména § 2, 35 (3), 72, 79, 88, 91 a 100.
- Právo na bezplatné poskytnutí základního sociálního poradenství.
- Právo na pomoc, která vychází z individuálně určených potřeb.
- Právo na kvalitní služby.
- Právo na poskytování základních činností souvisejících se sociální rehabilitací. Základní činnosti jsou vyjmenovány v § 70 zákona o sociálních službách, rozsah úkonů, které spadají do těchto základních činností, jsou vyjmenovány v § 35 prováděcí vyhlášky k zákonu o sociálních službách.
- Právo na terénní a ambulantní sociální rehabilitaci poskytovanou zdarma.
- Právo na bezúhonnost a odbornou způsobilost instruktorů.
- Právo na zajištění vhodných hygienických podmínek v ambulantních střediscích Tyfloservisu.
- Právo na odpovídající materiální a technické vybavení Tyfloservisu.
- Právo na dostupnost srozumitelných informací o druhu poskytovaných služeb a způsobech jejich poskytování, o sledovaných cílech, o okruhu osob, kterým jsou služby určeny, o cenách a kapacitě sociálních služeb.
- Právo na písemné uzavření smlouvy o poskytování služeb.
- Právo na dodržování standardů kvality ze strany Tyfloservisu.
- Právo na mlčenlivost pracovníkůTyfloservisu o údajích, které se klienta a služeb, kterou jsou mu poskytovány, týkají. Právo rozhodovat o tom, komu dalšímu budou informace sdělovány.
Standardy kvality sociálních služeb
Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, Příloha 2, Obsah standardů kvality sociálních služeb
- Dodržování vnitřních směrnic Tyfloservisu.
- Právo na uplatňování vlastní vůle klienta.
- Ochrana před předsudky a negativním hodnocením.
- Předcházení střetu zájmů.
- Projednávání osobních požadavků, očekávání a cílů klienta, které by bylo možné realizovat prostřednictvím nabízené služby.
- Právo na individuální plánování s ohledem na osobní cíle a možnosti klienta.
- Právo na srozumitelné předávání informací.
- Právo na informace o možnostech podávání stížností a odvolání proti vyřízené stížnosti.
- Právo na zprostředkování služeb jiných fyzických a právnických osob.
- Právo na seznámení s postupem při nouzových a havarijních situacích.
Zpět na Informace pro klienty