logo Tyfloservis - návrat na úvodní stranu

Práva klientů dle právních norem

Příloha č. 01 Vnitřní směrnice Tyfloservisu č. 04/2009

Přehled některých práv, která mohou být hypoteticky v rámci poskytování služeb porušována, respektive která je třeba si zejména uvědomovat a předcházet jejich porušování.

Listina základních práv a svobod

Ústavní zákon č. 2/1993 Sb.

  1. Nedotknutelnost osoby a jejího soukromí.
  2. Nikdo nesmí být mučen ani podroben krutému, nelidskému nebo ponižujícímu zacházení nebo trestu.
  3. Osobní svoboda.
  4. Nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám.
  5. Právo na zachování lidské důstojnosti, osobní cti, dobré pověsti a ochranu jména.
  6. Právo vlastnit majetek a právo na ochranu tohoto majetku.
  7. Ochrana před neoprávněným zasahováním do soukromého a osobního života.
  8. Ochrana před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě.
  9. Nedotknutelnost obydlí. Není dovoleno do něj vstoupit bez souhlasu toho, kdo v něm bydlí.
  10. Listovní tajemství a tajemství jiných písemností a záznamů, tajemství zpráv podávaných telefonem nebo podobným zařízením.
  11. Svoboda pohybu a pobytu.
  12. Svoboda myšlení, svědomí a náboženského vyznání.
  13. Právo na svobodný projev náboženství nebo víry.
  14. Svoboda projevu a právo na informace.
  15. Příslušnost ke kterékoli národnostní menšině nesmí být nikomu na újmu.

Zákon o sociálních službách

Zákon č. 108/2006 Sb., zejména § 2, 35 (3), 72, 79, 88, 91 a 100.

  1. Právo na bezplatné poskytnutí základního sociálního poradenství.
  2. Právo na pomoc, která vychází z individuálně určených potřeb.
  3. Právo na kvalitní služby.
  4. Právo na poskytování základních činností souvisejících se sociální rehabilitací. Základní činnosti jsou vyjmenovány v § 70 zákona o sociálních službách, rozsah úkonů, které spadají do těchto základních činností, jsou vyjmenovány v § 35 prováděcí vyhlášky k zákonu o sociálních službách.
  5. Právo na terénní a ambulantní sociální rehabilitaci poskytovanou zdarma.
  6. Právo na bezúhonnost a odbornou způsobilost instruktorů.
  7. Právo na zajištění vhodných hygienických podmínek v ambulantních střediscích Tyfloservisu.
  8. Právo na odpovídající materiální a technické vybavení Tyfloservisu.
  9. Právo na dostupnost srozumitelných informací o druhu poskytovaných služeb a způsobech jejich poskytování, o sledovaných cílech, o okruhu osob, kterým jsou služby určeny, o cenách a kapacitě sociálních služeb.
  10. Právo na písemné uzavření smlouvy o poskytování služeb.
  11. Právo na dodržování standardů kvality ze strany Tyfloservisu.
  12. Právo na mlčenlivost pracovníkůTyfloservisu o údajích, které se klienta a služeb, kterou jsou mu poskytovány, týkají. Právo rozhodovat o tom, komu dalšímu budou informace sdělovány.

Standardy kvality sociálních služeb

Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, Příloha 2, Obsah standardů kvality sociálních služeb

  1. Dodržování vnitřních směrnic Tyfloservisu.
  2. Právo na uplatňování vlastní vůle klienta.
  3. Ochrana před předsudky a negativním hodnocením.
  4. Předcházení střetu zájmů.
  5. Projednávání osobních požadavků, očekávání a cílů klienta, které by bylo možné realizovat prostřednictvím nabízené služby.
  6. Právo na individuální plánování s ohledem na osobní cíle a možnosti klienta.
  7. Právo na srozumitelné předávání informací.
  8. Právo na informace o možnostech podávání stížností a odvolání proti vyřízené stížnosti.
  9. Právo na zprostředkování služeb jiných fyzických a právnických osob.
  10. Právo na seznámení s postupem při nouzových a havarijních situacích.

Zpět na Informace pro klienty


Copyright © Tyfloservis, o.p.s. 2005-20
Přepnutí grafické a textové verze | Prohlášení o přístupnosti