Lidem, kteří mají vážné potíže se zrakem, nabízí Tyfloservis podporu, informace a nácvik dovedností, které jim umožní samostatně zvládat nároky všedního dne. Tyfloservis nepracuje s dětmi mladšími patnácti let.
Veřejný závazek Tyfloservisu je uveden na stránce Základní údaje o Tyfloservisu.
Pro každého, kdo se zajímá o problematiku života se zhoršeným viděním, vydává Tyfloservis informační letáky a brožury. V nich nabízí své služby i konkrétní rady, které se týkají např. vzájemné komunikace, průvodcovství, osvětlení, zvládání péče o domácnost, čtení a psaní a podobně. Materiály jsou zdarma k dostání v každém středisku Tyfloservisu. Je možné je stáhnout na webových stránkách v sekci Naše publikace. Přehled o činnosti Tyfloservisu v uplynulých letech je zveřejněn ve výročních zprávách.
Tyfloservis poskytuje své služby ve třinácti krajských ambulantních střediscích. Každé středisko se nachází v krajském městě. Středisko pro Středočeský kraj najdete v Praze. Výjimkou je Tyfloservis pro Pardubický kraj, který využívá prostory Tyfloservisu v Hradci Králové. Kontakty na jednotlivá střediska jsou uvedeny na stránce Kontakty. Adresář je na vyžádání k dispozici v každém středisku Tyfloservisu.
Střediska Tyfloservisu jsou podřízena organizačnímu a metodickému centru Tyfloservisu se sídlem v Praze. V jeho čele stojí ředitel Tyfloservisu.
Za chod každého střediska odpovídá řediteli Tyfloservisu vedoucí tohoto střediska. Jemu podřízený pracovník je označován jako instruktor rehabilitace. Rehabilitační služby mohou klientům poskytovat instruktoři rehabilitace i vedoucí středisek, pokud k tomu mají odpovídající kvalifikaci. Věnovat se Vám bude vždy ten pracovník, který bude právě přítomen.
Práci s klienty jsou vyhrazeny tyto hodiny pracovního týdne:
Pondělí až středa - 9:00 až 12:00, 12:30 až 15:30.
Čtvrtek – 9:30 až 12:30, 13:00 až 18:00.
Pátek – 8:00 až 12:00.
Práce s klienty probíhá ambulantně, ve střediscích Tyfloservisu, nebo terénně, mimo prostory Tyfloservisu, zpravidla v místě bydliště klienta nebo na trasách, které se potřebuje naučit.
Osobní setkání s pracovníky Tyfloservisu na konkrétní den a hodinu je vždy nutné si předem domluvit, a to nejlépe telefonicky. V případě, že pracovníky nezastihnete, můžete zanechat na záznamníku zprávu s telefonním kontaktem na Vás. Pracovníci se Vám ozvou, jakmile to bude možné. Do střediska můžete zaslat také e-mail, fax, nebo dopis. Pokud je to nutné, požádejte pracovníky Tyfloservisu, aby na první setkání přijeli za Vámi domů. Ambulantní i terénní služby poskytuje Tyfloservis zdarma.
Na první setkání je dobré přinést sebou do Tyfloservisu lékařskou zprávu, ve které je uvedena diagnóza vašich zrakových potíží a údaje o vašem vidění (naměřená zraková ostrost a podobně).
Pokud přicházíte do Tyfloservisu, abyste si zde vybrali vhodnou lupu, nezapomeňte si sebou vzít brýle, které používáte, i všechny lupy, které již máte doma.
Při každém setkání mohou být kromě Vás a pracovníků Tyfloservisu přítomny jen osoby, kterým k tomu dáte svůj souhlas. Zvažte, jestli si přejete, aby se společné práce účastnil někdo z Vašich blízkých, nebo jiná osoba (například Váš průvodce). Pracovníci se Vás mohou zeptat, zda by Vám nevadila přítomnost stážisty.
Při prvním setkání Vás pracovníci Tyfloservisu seznámí se službami, které Tyfloservis nabízí, ale i službami, které by Vám mohly poskytnout jiné organizace. Vybrané odkazy na webové stránky jiných organizací jsou uvedeny v sekci Doporučujeme.
Řekněte pracovníkům Tyfloservisu, co všechno vás v souvislosti se zhoršeným viděním trápí, co byste si přáli, co potřebujete. Zkuste společně s pracovníkem zjistit, v čem konkrétně by vám mohl být Tyfloservis užitečný, co byste si mohli vyzkoušet, co byste se mohli dozvědět a naučit.
Upozorněte na Vaše další zdravotní problémy, na které by bylo potřeba brát v průběhu poskytování služeb ohled. Může se jednat o potíže se sluchem, s pohybem, o diabetes mellitus neboli cukrovku, o epilepsii a jiná onemocnění.
Tyfloservis Vám může odmítnout poskytovat služby v těchto případech:
Poskytnuty Vám mohou být pouze služby, na které se Tyfloservis specializuje. Neočekávejte lékařskou péči, pečovatelské ani ošetřovatelské služby, průvodcovskou a předčitatelskou službu, prodej pomůcek, jejich montáž, instalaci nebo servis, ani výuku práce s počítačem, půjčování knih a pomůcek, načítání či zvětšování Vámi přinesených textů nebo jejich přepis do Braillova písma. Tyfloservis neposkytuje ubytování ani stravování. Neprovozuje volnočasové, zájmové aktivity. Každý pracovník Tyfloservisu Vám ale rád poradí, na koho se obrátit, pokud byste tyto služby chtěli využít. Na požádání Vám vystaví písemné oznámení, ve kterém napíše, proč Vám Tyfloservis služby, o které máte zájem, neposkytne. Pokud Tyfloservis nemůže služby poskytnout z kapacitních důvodů, nabídne Vám pracovník zařazení do evidence neuspokojených žadatelů. Požádá Vás o sdělení telefonního či e-mailového spojení, případně adresy, aby Vás mohl kontaktovat ve chvíli, až se kapacita uvolní.
V případě, že využívání služeb Tyfloservisu nic nebrání, je třeba určit, jestli máte zájem o jednorázové služby nebo o rehabilitační kurz.
Společnou podmínkou poskytování služeb je Váš souhlas se zpracováním Vašich osobních údajů v Tyfloservisu a s vedením dokumentace o poskytnutých službách.
Jednorázové služby Vám pracovník může poskytnout ihned. Pouze se ústně dohodnete, co všechno potřebujete vědět, ukázat, procvičit apod. K dispozici je Vám poradenství, výběr vhodných pomůcek a nácvik práce s nimi, případně i nácvik dalších drobnějších dovedností. Zeptejte se na všechno, co Vás zajímá, co potřebujete vysvětlit nebo zopakovat, čemu jste úplně přesně neporozuměl. Požádejte pracovníka, aby Vám některé důležité informace napsal a dal s sebou domů. Domluvit si můžete i termín další návštěvy.
Rehabilitační kurzy jsou určeny těm, kteří se chtějí naučit samostatně zvládat některé, pro život nezbytné dovednosti. Důkladný nácvik vyžaduje opakovaná setkání, postupné předávání informací, nacvičování nových dovedností od jednoduchých ke složitějším, jejich opakování, zdokonalování a využívání v běžném životě. Součástí ucelených rehabilitačních kurzů, které Tyfloservis nabízí, je získání přehledu o dostupných pomůckách a o možnostech úpravy prostředí. K dispozici jsou tyto kurzy:
U rehabilitačních kurzů je potřeba dohodnout, o jaký konkrétní kurz se bude jednat, jak často bude probíhat, jestli budete pracovat v prostorách Tyfloservisu, u Vás doma nebo na jiných místech (například učit se chodit trasu z domova k lékaři). Seznámíte se s informacemi, které je dobré vědět, a s pravidly, která je třeba v průběhu kurzu dodržovat. Uzavřete písemnou smlouvu o poskytování dlouhodobých služeb.
Pracovník Vám může nabídnout také účast ve skupinovém kurzu, kde pod vedením jednoho či více instruktorů pracuje současně několik klientů. Můžete požádat o zařazení do více kurzů najednou. Vedením každého kurzu pověří vedoucí střediska konkrétního pracovníka. Bere při tom v úvahu, nakolik jsou pracovníci střediska již vytíženi a jaká je jejich kvalifikace. Může se tedy stát, že každý kurz povede jiný pracovník.
Pracovník, pověřený vedením Vašeho kurzu, s Vámi domluví datum a čas první tak zvané výcvikové jednotky, tedy první lekce kurzu. V úvodu rehabilitačního kurzu se bude snažit podrobněji zorientovat v současné situaci a ve Vašich představách, očekáváních, potřebách a přáních do budoucna. Vaším společným úkolem bude vyjádřit konkrétní cíle, kterých budete dosahovat, sestavit a podepsat individuální plán kurzu. Pracovník je povinen seznámit Vás mimo jiné s bezpečnostními zásadami, s řešením požární ochrany v Tyfloservisu, s možností podat stížnost a podobně. Vybrané vnitřní směrnice Tyfloservisu jsou přílohou tohoto textu a najdete je na stránce Informace pro klienty.
Zpět na Informace pro klienty